Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben met de verpleging en verzorging thuis? Mijn vrouw heeft posttraumatische dystrofie.
Ze is vorig jaar opgenomen voor een kleine operatie en heeft hier uiteindelijk een pechsonde aan overgehouden. Toen zij met ontslag ging werd gezegd dat de medewerkers verpleging en verzorging thuis instructies zouden krijgen voor deze pechsonde. In de praktijk bleek dit niet altijd goed geregeld. Zo krijgen wij vaak uitzendkrachten of zelfs stagiaires die geen ervaring hebben met deze sonde. Daarnaast worden er ook fouten gemaakt met het toedienen van medicatie of zorg die niet geleverd wordt. Er zijn zelfs medewerkers die niet komen opdagen. Ik meld dat altijd per mail, maar krijg daar geen reactie op. Het kantoor is telefonisch slecht bereikbaar. De incidenten stapelen zich op. Er is inmiddels bijna elke dag wel iets wat niet goed gaat. Wat kan ik doen?
Antwoord Nationale Zorgnummer
Een belangrijke vraag om u zelf te stellen is wat u op dit moment wilt bereiken. Afhankelijk van wat u wilt bereiken kunt u verschillende dingen doen.
- Dien een klacht in volgens de klachtenregeling van de thuiszorgorganisatie: klachtenprocedure bij zorgverlener. Bedenk in dat geval goed wat u wilt bereiken met de klacht.
- Meld de klacht bij de zorgverzekeraar. Deze heeft de thuiszorgorganisatie namelijk gecontracteerd en het is belangrijk dat men van de klachten af weet.
- Heeft u geen vertrouwen meer in een oplossing of verbetering van de situatie dan kunt u er voor kiezen om over te stappen naar een andere thuiszorgorganisatie. Vraag in dat geval uw gemeente of zorgverzekeraar van welke thuiszorgorganisaties u nog meer gebruik kunt maken. Als u een organisatie hebt gevonden die bij u past is het goed om te informeren of zij gecontracteerd is bij uw zorgverzekeraar. Op www.zorgkaartnederland.nl kunt u ervaringen van andere vinden met thuiszorgorganisaties bij u in de buurt.
- Tot slot kunt u kiezen om melding van de situatie te maken bij het Landelijk Meldpunt Zorg